Pembinaan Litar Antarabangsa Sepang
Menurut khidmat nasihat daripada sebuah syarikat luar negara litar terbabit memang layak untuk dianjurkan acara lumba bertaraf antarabangsa sekurang-kurangnya untuk negara Asean. Pembinaan Litar Antarabangsa Kuala Lumpur di Sepang Pembinaan Litar Antarabangsa Kuala Lumpur telah dilakukan antara tahun 1997 hingga 1999 di Sepang.
Hellenkiller Timetorest Litar Antarabangsa Sepang Sic Bukan Hanya Sekadar Litar Lumba
Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba.
Pembinaan litar antarabangsa sepang. Bekas Menteri Besar Kedah. Litar F1 Sepang telah direka bentuk oleh Herman Tilke dari Jerman yang juga pernah mereka bentuk litar di Bahrain Shanghai dan Turki. Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba.
Kos permbinaan Litar F1 ialah sebanyak AS120 Juta. Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba. Malaysia berjaya membina Litar Antarabangsa Sepang untuk Formula Satu Grand Prix A1 Grand Prix Motosikal dan sukan permotoran yang lain.
MERBOK - Kerajaan Kedah dilihat seperti tidak berminat terhadap pembinaan litar lumba di Sungai Petani memandangkan projek terbabit masih belum dibangunkan sehingga kini. Rekabentuk litar ini dicipta oleh jurutera yang berasal dari Jerman bernama Hermann Tilke dimana beliau juga adalah orang yang sama merekabentuk litar F1 venues di Shanghai Sakhir. Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba kereta Formula.
Menurut Mukhriz konsep pembinaan litar dicadangkan mengikut standard antarabangsa sejak awal dengan penglibatan Sepang International Circuit SIC. Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba. Menurut khidmat nasihat daripada sebuah syarikat luar negara litar terbabit memang layak untuk dianjurkan acara lumba bertaraf antarabangsa sekurang-kurangnya untuk negara Asean.
Selebihnya ia masih kosong. Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba kereta. Pembinaan Litar Antarabangsa Sepang bermula pada 1997.
Penulis sering melalui kawasan yang dijanjikan dengan pembinaan litar lumba tersebut kerana lokasinya tidak jauh dari perumahan penduduk. Pembinaan Litar F1 Sepang telah bermula pada tahun 21 November 1997 dan telah siap sepenuhnya setahun kemudian iaitu pada November 1998. KEMUDAHAN litar lumba untuk anak muda Kedah hangat diperkatakan 10 tahun lalu malah rancangan tersebut turut dimasukkan ke dalam manifesto Barisan Nasional BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 PRU13.
Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba kereta. Pemandangan pula hanya tertumpu kepada ladang dan pohon-pohon kelapa sawit di kiri dan kanan. Litar F1 Sepang telah direkabentuk oleh Herman Tilke dari Jerman yang juga pernah merekabentuk litar di Bahrain Shanghai dan Turki.
Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba kereta. Litar ini boleh diakses menerusi Lebuhraya Utara-Selatan Pautan Keretapi dan rangkaian LebuhrayaLitar SepangLokasiSepang Selangor MalaysiaZon masaUTC08007 Mac 1999DibukaArkitekHermann TilkeJarak litar5543 km 3444 miKos PembinaanRM 308 JutaTempoh Pembinaan14 BulanSiap Sepenuhnya5 Disember 1998Litar ini telah direka oleh. Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba.
Kos permbinaan Litar F1 ialah sebanyak AS120 Juta. Ternyata dengan pembinaan projek KLIA Sepang ini telah berjaya melonjak nama Malaysia di peta dunia dengan telah menarik ramai pelancong untuk datang Malaysia bagi tujuan pelancongan majlis rasmi atau menonton perlumbaan F1 di Litar Sepang yang terletak berhampiran dengan Lapangan Terbang KLIA. Namun apa yang boleh dilihat hanyalah tapak laluan litar dan jalan.
Malaysia mampu melahirkan tokoh sukan yang bertaraf dunia seperti Datuk Lee Chong Wei Nicol Ann David Azizul Hasni Awang dan lain lagi. Menurut Mukhriz konsep pembinaan litar dicadangkan mengikut standard antarabangsa sejak awal dengan penglibatan Sepang International Circuit SIC. Namun proses penyertaan Malaysia dalam perlumbaan F1 ini boleh dikira bermula pada 1996 apabila Petronas terlibat dalam pembangunan enjin kereta lumba Sauber untuk digunakan bagi acara itu-.
Pembinaan Litar F1 Sepang telah bermula pada tahun 21 November 1997 dan telah siap sepenuhnya setahun kemudian iaitu pada November 1998. Beberapa mercu tanda seperti projek pengeluaran kereta nasional pertama Proton Saga yang merintis industri permotoran negara pembinaan Menara Berkembar Kuala Lumpur yang pernah diiktiraf sebagai di Menara Tertinggi Di Dunia pembinaan Litar Antarabangsa Sepang yang berjaya menaikkan imej negara khususnya dalam penganjuran sukan lumba kereta.
Berakhirnya Malaysia Sebagai Penganjur Perlumbaan Formula 1 Iluminasi
0 komentar: